הדת שלכם היא בדיחה

Posted on 27 בפברואר 2011 של

3


מאת: פאט קונדל

אם תעבירו ביקורת על דת, בדרך כלל יהיה מישהו שיגיד לכם “יכול להיות שאתם לא מאמינים באלוהים, אבל אתם יכולים להראות קצת יותר כבוד לאלו שכן מאמינים", ויכול להיות שתמצאו את עצמכם חושבים: בעצם, יכול להיות שהם צודקים. זה לא יכאב להתייחס יותר בכבוד. אחרי הכל, אף אחד לא רוצה לשמוע באופן חד וחלק שהדת שלו היא הזיות זולות שחוברו יחדיו בתפר גס ומשמשת כוח סיוע לרשע שבעולם. מה שהם קוראים לו אמונה זה בסך הכל פחד בתחפושת ושהאמונה האינפנטילית שלהם היא כחליפת משוגעים על האנושות כולה, זה לא משהו שהם ישמעו בלי להתבאס.

אז כן, אולי אני יכול להראות קצת יותר כבוד. אבל אליה וקוץ בה, אני לא מרגיש שום כבוד. ניסיתי, באמת ניסיתי ואני מרגיש איום ונורא בגלל זה, אבל זה פשוט איננו.

אני מניח שאני יכול לשקר לעצמי ולהעמיד פנים לטובת רגשותיהם של אנשים וכולנו יודעים עד כמה רגישים ועדינים הם יכולים להיות בימים אלה, אבל האמת הפשוטה היא שלא ממש אכפת לי מהרגשות שלהם, אפילו לא קצת. אני מודע שזה אמור לשבת לי על המצפון אבל למזלי המצפון שלי יודע מתי מאיימים עליו ועושים לו ספין וגם לו לא איכפת.

המצפון שלי יודע שאין סיבה שמישהו בעולם יתייחס בכבוד כלשהו לדת. למעשה, בהתבסס רק על העובדות שהדת בעצמה מספקת בכמויות, יש את כל הסיבות בעולם להתייחס בחוסר כבוד פעיל שגובל באלימות מילולית.

את העובדה שהדת מקבלת כל כך מעט גידופים יחסית למה שמגיע לה באמת אני יכול לייחס לסובלנות, לאיפוק ונימוס שלא יאמנו, מצד אתאיסטים וחילונים בעולם. אז אם אתם אנשים דתיים ואתם חושבים לדרוש עוד יותר כבוד לאמונותיכם, בבקשה תנסו לזכור שאתם והדת שלכם כבר מקבלים יותר כבוד ממה אי פעם הגיע לכם.

הדת שלכם היא בדיחה. האלוהים שלכם הוא בדיחה. הוא כל כך מגוחך שהוא גורם מבוכה אפילו לאנשים שלא מאמינים בו. והוא וגם אתם עדיין צריכים להביא הוכחה ועד כה, שום הוכחה לא הופיעה וגם אין סיכוי שתופיע, כפי שברור לכולנו. אז כבוד, אני חושש, לא בא בחשבון. ספקנות משועשעת זה המקסימום שאתם יכולים לבקש וגם זה ביום טוב.

אנשים אומרים שרק אם אתה בעצמך מאמין אתה יכול להבין אמונה באמת, מה שלהבנתי אומר, שבזמן שהשתקת את מנגנוני הביקורת והיפנטת את עצמך למצב בו אתה מאמין לערימה של שטויות פאשיסטיות בקשר לנשמה הנצחית שלך, אז אתה תבין אמונה. לזה, אני בהחלט יכול להאמין.

סוחרי הדת אוהבים לשים את עצמם מעל לביקורת בטענה שהאמונה נשגבת להגיון, בדיוק אותו האחד הקורא עליה תיגר. כמה נוח. בהחלט, אמונה נשגבת להגיון כמו שהפושע נשגב לחוק. השורש "נשגב" הוא מאד פופולרי בקרב נוכלים דתיים בגלל שהם אף פעם לא צריכים להסביר למה בדיוק הם מתכוונים, רק שזה מצב תודעתי של הבנה יותר נעלה מההגיון, שהוא גס ופשטני לעומת הדקויות והעומק של אמונה ללא ראיות.

אם תשמעו איש דת (ואתם תשמעו) משתמש במילה "נשגב" להסביר את השטויות שהוא מאמין בהן, אז תדעו שני דברים:

אחד: אין לו מושג על מה הוא מדבר

ושניים: הוא רוצה שגם אתם לא תדעו על מה הוא מדבר

אמונה בכלל לא נשגבת להגיון. אמונה מתחמקת מההיגיון. היא בורחת ממנו בגלל שההגיון מאיים על בועת ההזיות הנעימה שלה. האמונה מבטלת את ההגיון באותה הדרך בה בית משפט פלילי הולנדי מבטל את האמת והעדים ומאותן סיבות ממש (זה מסובך מדי). אם אתם אנשים מאמינים, הדת שלכם מאפשרת לאמץ אמונות חסרות הגיון לחלוטין, בידיעה שהן לא יוערכו על ההגיון שבהן אלא על מידת האדיקות שתפגינו כלפיהן. במילים אחרות, הרצון שלכם להתעלם מהמציאות הופך למעלתכם הגבוהה ביותר, לא פלא שהדת פופולרית כל כך.

אך מה גדול הוא המחיר שאתם משלמים על התעלות זו. שוכנעתם שהאמונה בבלתי יתכן היא תקוותכם היחידה. איך זה קרה? ושהמשמעות לקיומכם היא לסגוד למשהו מעבר להבנתכם, המוגדר ונגיש רק על ידי מתווכים שמינו את עצמם. המחשבות שלכם, המילים והזהות שלכם אינן בחירה שלכם בלבד, אלא נתונים לאישור של אלו שלקחו לעצמם שליטה עליכם דרך האמונה שלכם. האנשים שאמרו לכם שנולדתם כשמשהו לא בסדר אצלכם (נו באמת!) שאתם במצב של חטא, לא פחות, בעיה שיכולה להפתר רק דרך התרפסות וציות מוחלט להם (הפתעה,הפתעה) מרגע הלידה ועד המוות.

ואם כל זה לא מחניף לכם (ולמה שיחניף בעצם?) אל דאגה, ניתן לזה שם מיוחד במיוחד כדי שתרגישו יותר טוב וכדי לשכנע אתכם שנשאר לכם קצת כבוד עצמי. בואו נקרא לזה דת ונקבע שזוהי המעלה הנאצלת ורבת ההוד מכל הסגולות ובאו נעמיד פנים שהיא באה מבפנים, כשכולנו יודעים שלשום דבר בדת שלכם אסור לבוא מבפנים בגלל שזה יתן לכם כח וחופש, שני הדברים שהדת שלכם רוצה כמה שיותר רחוק ממכם.

דת היא האחיזה שיש לאנשי הדת עליכם. כמו חבל בלתי נראה סביב צווארכם שמושך אתכם על הדרך בה הם רוצים ללכת, לטובתם לא לטובתכם. זוהי דרך ללא מוצא. זוהי מילת שיעבוד. זוהי מילה שנותנת לכם להאמין במה שאמרו לכם להאמין, מבלי לתת לכם להרגיש שאמרו לכם במה להאמין, אבל אמרו ואתם יכולים להפסיק להעמיד פנים.

זו לא סגולה. זה הדבר האחרון שאפשר לקרוא לזה. זוהי חטיפה מהמציאות. זהו מעשה טפשי של היפנוט עצמי. זוהי בריחה פחדנית. זה פתי מאמין עם הילה. להתחבא מאחורי הדת זה כמו להתחזות לנכה.

אז אני לא מבין בדיוק למה אני אמור לתת כבוד. זה נראה לי שאני אצטרך להיות נערת גומי מוסרית כדי לתת כבוד למשהו כל כך משחית, משהו שהקיום שלו תלוי בתודעה סגורה ושבאופן ברור גורר את האנושות בכיוון הלא נכון וממלא אותנו ברעיונות שיקריים על עצמנו ועל טבע המציאות.
אני מרגיש שאם אכבד את הדת, אני אתרום ללא צורך לטיפשות ולטימטום של הגזע האנושי ואת זה אני לא רוצה על המצפון שלי. אל תעלבו. Peace.

תורגם ע"י כיכר המיואשים

חזרה לעמוד הראשי

Posted in: תרגום