הדגים עלו על העצים, הנה כתוב בהארץ:
בראשית קיץ 2009, בסמינר של יוזמת ז'נבה, מול קהל של עוזרים פרלמנטריים, הדהים אורי אליצור, לשעבר מנכ"ל מועצת יש"ע וראש לשכתו של נתניהו בכהונתו הקודמת, את הנוכחים בדברים חדים וברורים באשר למתווה המדיני הרצוי: "הפתרון הכי גרוע הוא כנראה הפתרון הנכון: מדינה דו-לאומית, סיפוח מלא, אזרחים מלאים".
אורי אליצור קורא למדינה אחת בין הירדן לים וחנן פורת!! מגבה אותו. לא יאמן. חוץ מהטרנספר זו הפעם הראשונה מאז שאני קורא עיתונים שלימין יש אשכרה רעיון מה לעשות. הרעיון הזה הוא בדיוק מה שאומרים בשמאל ה"רדיקלי" כבר 40 ואפילו 60 שנה, בדיוק. כבר בדקתי פעמיים את התאריך, זה לא אחד באפריל היום, זה באמת מה שהם אומרים והם אפילו יודעים איך הם נשמעים:
לדבריהם, זהו אינו חזון של "מדינת כל אזרחיה", נטולת זהות וניטרלית, וגם לא "ישראסטין", עם דגל של סהר ומגן דוד לצדו. המדינה האחת, בגרסת הימין, משמעה עדיין ריבונות יהודית, רק במציאות מורכבת יותר; חתירה לחידוש חזון המדינה היהודית-דמוקרטית, ללא כיבוש וללא אפרטהייד, ללא גדרות וללא הפרדות. מדינה שבה יהודי יכול לגור בחברון ולהתפלל במערת המכפלה, ופלסטיני מרמאללה יכול לשמש כשגריר או כשר, לגור בתל אביב או סתם לאכול גלידה על שפת ימה.
פאק, איפה מצביעים להם? "ללא כיבוש וללא אפרטהייד, ללא גדרות וללא הפרדות" זה בדיוק מה שהייתי שם בקלפי. אפשר לשיטתם אפילו לשים פתק עבור מרוואן ברגותי ואחר כך לנגב חומוס בשכם. ימות המשיח ומשה ארנס מביא את החמור:
"אנחנו כבר מדינה דו-לאומית", הוא אומר. "וגם רב-תרבותית וגם רב-מגזרית. יש פה עשרים אחוז מיעוטים, וזו עובדה. עם עובדות אתה לא יכול להתווכח".
לא מתווכח, אני בכלל לא מתווכח. כולנו לא התווכחנו שנים, רק חלמנו בשקט ועכשיו? אפילו לציפי יש חלום. לציפי יש חלום על מדינה אחת ויש לה בעיה עם חוסר הדיון וההשתקה הציבורית של הרעיון שבחלום. זאת לא הציפי שאתם חושבים, זו הציפי המכונה 'מרטין לותר חוטובילי':
"הטאבו הזה, שאסור לדבר על שום דבר חוץ משתי מדינות, הוא כמעט משהו אנטי-דמוקרטי בעיני. כמו שיש סתימת פיות, זו בעיני סתימת מוחות".
אני קורא ולא מאמין שמישהו לא שם לי אסיד בקפה של הבוקר. מזל שיש עוד כמה ימנים שמולם אני יודע איפה אני עומד, כמו ראש מועצת יש"ע דני דיין:
"הפתרון לעשרות השנים הקרובות הוא הסטטוס-קוו הנוכחי, בשיפורים כאלו או כאחרים. זהו שיווי משקל יציב יותר מכל אפשרות אחרת. חשוב לומר שגם כך יש לפלסטיני כיום יותר זכויות פוליטיות מלכל תושב ערבי במזרח התיכון, פרט אולי ללבנונים".
ואז אני מבין פתאום מה קרה, הם הבינו את מה שדני ממועצת יש"ו מסרב להבין חוץ מזה שעזה כבר לא שלו. 40 שנות גרירת רגלים הגיעו לקיצם, הימין חייב להחליט מה הוא מעדיף:
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין אמר: "אני מעדיף שהפלסטינים יהיו אזרחי המדינה הזאת, מאשר לחלק את הארץ".
אם הם מוכנים לתת למוחמד מג'נין להצביע, לקבל דרכון וללקק גלידה בחוף פרישמן, כדי שהם יוכלו להמשיך לגור בשילה, אין להם שום ויכוח איתי. הם גם מעלים טיעון שמביא אותה בהפוכה:
'אתם (כלומר השמאל) גירשתם את הפלסטינים ב-48', לא נתתם להם לחזור, הקמתם יישובים על כל הכפרים שלהם ואחר כך הקמתם גדר הפרדה, ואז באתם בטענות אלינו, כשאנחנו לא הרסנו אף כפר בגדה, אפילו לא אחד, בשביל לבנות התנחלות.
הימנים אפילו לא מסתירים מה גרם להם להעלות את הרעיון המהפכני, הלחץ. לכל מי ששואל למה טוב החרם, זה מה שגרם לאורי אליצור להבין שדרוש שינוי:
"המצב הקיים, גם הוא מבוי סתום. הוא לא יכול להימשך לנצח. הבעיות שיש לישראל בעולם בחמש השנים האחרונות הן כי לעולם נמאס. הוא אומר לנו 'אתם הצגתם לפנינו כאילו זה מצב זמני, והנה עברו 40 שנה של מצב זמני. אנחנו מוכנים להסכים לעוד עשור, אבל אנחנו רוצים לדעת לאן זה הולך הלאה'.
אוכלוסייה שלמה חיה תחת שלטון ישראל ואין לה זכויות אזרח בישראל. זה בלתי קביל כמצב של קבע. זה דבר שיכול להתקיים רק באופן זמני ותחת לחץ הולך וגובר, פנימי וחיצוני, להביא סוף-סוף את המצב הזמני לקצו".
אז הימין הבין שאם הוא לא רוצה שיעשו לו גוש קטיף 2 הוא חייב למצוא פתרון למצב, אותו סטטוס קוו מפורסם חדל להתקיים מבחינתם, כששרון הוציא אותם מעזה. אותו ה'שבר העמוק' בינם לבין המדינה, כך על פי עדותם, גרם לתוצאה לא צפויה. לימין לא נותר עתה אלה להתחלק בין הפחד משינויים בדמוגרפיה או שינויים בגיאוגרפיה.
השאלה היא מה יקרה עם המרכז, אותו העדר באמצע המפה הפוליטית, שעכשיו גילה שהוא לא באמצע יותר. אומר גדי בלטיאנסקי, מנכ"ל יוזמת ז'נבה:
יש בארץ מחנה של שתי מדינות ומחנה של מדינה אחת, דו-לאומית, והבחירה היא ביניהם.
הוא גם מזהיר את הצד השני מהדך החדשה שלו:
כדאי רק שהימין לא ישלה את עצמו: מדינה יהודית אחת לא תהיה פתרון, אלא המשך הסכסוך. יריבו בה על הדגל ויריבו על ההמנון ועל תוכניות הלימוד, והמצב לא יוכל להימשך".
ומוסיף לאזהרות יוסי ביילין:
הדיבור על מדינה אחת הוא דבר הבל. אין לזה שום סיכוי…גם אם אורי אליצור יהיה ראש הממשלה הוא לא יעשה את זה. ברגע שיספחו את השטח יצטרך להיות פה משטר אפרטהייד כדי לשמור על דמותה היהודית של המדינה, ואז אפשר לסגור את נמל אשדוד ושדה התעופה כי זה יהיה סוף הקשר שלנו עם העולם. ואם לא יהיה אפרטהייד, אז זו פשוט לא תהיה מדינה יהודית. ואני לא מעוניין לחיות במדינה לא יהודית.
גם על מי שדיבר על להחזיר את השטחים ביולי 67 אמרו קיצוני משוגע. ועל מי שדיבר עם אש"פ בשנות השמונים. המרכז הנורמטיבי פוליטית יזוז כי הוא תמיד זז, הוא ינסה להתבצר מאחורי גדר האיוולת, אבל כשגם מהשמאל הרדיקלי וגם מהימין המתנחל אומרים אותו דבר, זה הוא המרכז שנהיה קיצוני. הנורמטיבי הסתבך.
הרי המרכז הפוליטי בישראל מליברמן ועד מר"צ תמיד התייחס לערבים כמו שהבורגני הממוצע מתייחס למכון טיהור שפכים, הוסטל למפגרים או חוות מיכלי דלק. נימבי. לא אצלי בחצר. אם צריך להקטין את השטח ולבנות חומה אז זה מה שהמרכז הפוליטי יעשה רק שהאחר יצא לו מהחצר.
מעניין מה תהיה התגובה שלהם להצהרה הזאת בעד מדינה אחת לשני עמים, שמגיעה פתאום מימין ומושכת להם את השטיח מתחת לרגליים. העתיד שבו אחמד וג'מילה עוברים מאל-בירה וקונים את הפנטהאוז הצמוד בת"א או את הוילה השכנה באשדוד ואז מטיילים איתם ביחד כל ארבע שנים לגלידה וקלפי, מפחיד אותם הרבה יותר ממדינה פלסטינית או ממלחמה אחת. או שתיים.
Posted in: פוליטיקה שכונתית
נמרוד
17 ביולי 2010
אכן יש משהו מאוד נימבי בשמאל הציוני. גם אני בתור מצביע שמאל כבר כמה מערכות בחירות (הפתק עם השם של אהוד ברק עדיין רודף אותי) לא קשרתי שום קשר משמעותי עם ערבי – דבר שלא מעט מצביעי ימין (ועוד יותר, מתנחלים רבים) בוודאי יכולים להתהדר בו. ועדיין, נדמה לי שבכל זאת רעיון המדינה האחת, בשלב הזה של הסכסוך, הוא רעיון חסר תוכלת. אם השיעים הסונים והנוצרים לא מצליחים לנהל מדינה משותפת בלבנון, מה הסיכוי של מדינה יהודית-ערבית?
הבעיה של השמאל הרדיקלי (למרות שאני מסכים איתו ברוב המובנים) הוא החיפוש אחרי הצדק – ולא היה ולא יהיה צדק. השילומים לא מפצים על השואה, המדינה הפלסטינית לא תפצה על הנכבה, וההחזר הכספי לא מפצה על הביטול של הפיקסיז (בשלב זה, אני מניח, גודווין חופר לעצמו קבר רק כדי להתהפך בו). אבל אפשר ליצר מציאות בה שני העמים יכולים לחיות, זה לצד זה, בשתי מדינות, עם רף אלימות שהולך ופוחת, ובעתיד הרחוק אולי גם עם שכנות טובה.
מרמיט
18 ביולי 2010
זה אכן נשמע כמו סוג של אחרית הימים.
ואכן, יוסי ביילין חושף את ערוותו האתנוצנטרית של השמאל הציוני, ברוח "אנחנו כאן והם שם".
המוקש שמטריד אותי הוא האמירה על הריבונות היהודית והצביון היהודי שיישמרו. איכשהו, זה מזכיר לי את הניסיון הלבנוני לשמור על ציביון נוצרי בכל מחיר, גם כשהמאזן הדמוגרפי השתנה. זה נגמר, כזכור, במלחמת אזרחים.
איתי קנדר
18 ביולי 2010
לי נדמה שאם המשטר יקח את הכיוון של מדינה אחת, אז דווקא יתחזק האפרטהייד. בסופו של דבר האפרטהייד ישבר, אבל הכוחות האתנוקרטים\כובשי-הארץ לא יוותרו כ'כ בקלות על מה שהם רואים כזכויות טיבעיות של יהודים. הם ידחקו את הפלסטינים לעוני ופליטות עד המקסימום, יסחטו את המערכת השילטונית עד כמה שאפשר כדי להשיג את המטרה של טרנספר+התנחלות, ואז ישחררו כשהם כבר ישיגו את המירב. סתם נבואת זעם, בכל מקרה.
רחביה ברמן
19 ביולי 2010
בדיוק, מרמיט. הם מתעלמים מהדינמיקה הפשוטה של דמוגרפיה.
גולה פוליטי
19 ביולי 2010
למה לבנון? אמנם ישראל מתכופפת לרצונות האמריקאים אבל היא לא כדור משחק בין לאומי כמו לבנון.
גם את יוגסלביה אפשר לתת דוגמא, אבל למה לא את ניו זילנד? או כמעט כל מדינה אירופית או ארה"ב.
ברור שיש בעיות וברור ש"יריבו בה על הדגל ויריבו על ההמנון ועל תוכניות הלימוד," כמו שאומר גדי בלטיאנסקי, שזה טוב מאד . במקום להלחם אפשר להתווכח. אני יודע שהישראלי ישר מדמיין מלחמה בסוף הויכוח, אבל גם עם החרדים יש ויכוח על הדגל ועל חומרי הלימוד ולא ראיתי ששלחו טנקים למאה שערים.
נמרוד
19 ביולי 2010
ארצות הברית היא לא דוגמא – לאף אחד מהמהגרים שהגיעו למדינה היו שאיפות לאומיות עצמאיות. כל מי שמעוניין לקבל אזרחות צריך לקבל את חוקי המשחק הנטרליים לחלוטין מבלי לשמר שום שאיפה לאומית או תרבותית.
ניו-זילנד היא דוגמא יוצאת דופן לשילוב בין מיעוט קיים (המאורים הם לא ילידים, אבל הם מהגרים מוקדמים בהרבה) למהגרים אירופאים. מהזמן שביליתי שם נוצרה אצלי ההרגשה שהעובדה שהמאורים הם מיעוט קטן איפשרה לארופאים להגדיר את המאורים כ"אדוני הארץ" ולרומם את תרבותם, בעוד שההגמוניה של הרוב נותרה מובטחת.
אין סיבה שגורלם של שני עמים שסובלים מסכסוך כל כך עמוק, ושיחסי הכוחות ביניהם (לפחות מבחינה דמוגרפית) רחוק מהמקרה הניו זילנדי יצליחו לוותר על השאיפות הלאומיות שלהם לטובת עתיד משותף. מספיק מיעוט קטן שלא מקבל את האיחוד הזה (ויהיה מיעוט כזה) על מנת לכפות עלינו שנים רבות של טרור פנימי, שבניגוד לטרור או לחימה עם ישות חיצונית, יטלטל את יסודות המדינה כל פעם מחדש. גם העובדה שהמדינה הדו לאומית הזו מוקפת במדינות שמזוהות עם אחד משני הלאומים לא תעזור. בתנאים האלו, למה לחשוב שהגורל של המדינה יהיה שונה מזה של לבנון?
מצד שני, למזלנו, התנאים הגיאוגרפיים מאפשרים הפרדה לשתי ישויות. אולי לא נפרדות לגמרי, שכן הפלסטינאים ימשיכו להיות תלויים בצורות שונות בישראל, אבל כאלו שבהחלט יכולות להתקיים זו לצד זו בשלום יחסי.
מרמיט
19 ביולי 2010
אני חושש שפה זה אכן לא ניו-זילנד (אגב, כשהייתי שם פגשתי מאורים שטענו שגם הם נושלו אדמתית ותרבותית, ויש גם איזה עלבון היסטורי צורב על איזושהי אמנה שהלבנים חתמו איתם והפרו באכזריות).
מצד שני, אני גם לא רואה את התנאים הגיאוגרפיים שמאפשרים פה הפרדה לשתי ישויות.
וגם את התנאים הגיאוגרפיים קיימים, התנאים הדמוגרפיים מסבכים עוד יותר את המצב.
בקיצור, גם אני יושב על הברזלים בכיכר המיואשים.
מיק
22 ביולי 2010
יש לי מספר בעיות עם הגימיק החדש של הימין, למרות שגם אני שמח לשמוע שהם גילו את המציאות הפוליטית המתחממת מתחת רגליהם.
חוטובלי וחבריה מסרבים להבין את מה שארנס הבין מזמן: לא תתאפשר מדינה דו לאומית כל עוד ישראל האתנוצנטרית מפלה לחרפה את אזרחיה הערבים (ואין לי שום סימפטיה מיותרת לארנס). מה שמחנה חוטובלי מבקש הוא, למעשה, לכסות את האפרטהייד בכסות חדשה: זכויות חלקיות לאזרחים סוג ב' בגדה, בדיוק כמו לאלה שבגליל. הם לא מעלים בדעתם לתת לערבים להצביע, כי אחרי הכל, עם כל הכבוד, מישהו צריך לשלוט פה בג'ונגל.
ורק דוגמה לסיכום – אני לא רואה שבמדינת ימות המשיח הנהדרת הזו מתחילים לקרוא לרחובות בשמות ערבים (או ללמד על הנכבה, או לשדר חמישית מהשידורים בערוץ 2 בערבית ועוד ועוד).