העידן המהיר: איך להוריד את צריכת הדלק העולמית ב75 אחוזים

Posted on 9 ביולי 2010 מאת

9


פוסט זה מתורגם בהשמטות רבות ובחופשיות מהאתר  Low-tech Magazine. הפוסט המקורי נכתב על ידי כריס דה דקר, שהאתר המרתק שלו ושל חבריו מביא נקודת התיחסות לואוטקית מעניינת ומרעננת על העולם סביבנו. כמי שמבלים בחברה המקדשת את ההייטק, מומלץ מאד להסתובב שם ובאתר האחות החתרני אף יותר No Tech Magazine שסיסמתו 'אנו מאמינים בקדמה ופיתוח' ולקרוא איך פותרים הרבה בעיות בשיטות מפעם או בשיטות שעל פשטותן גאוותן.

אם נוריד את המהירות הממוצעת של כל כלי הרכב בחצי, צריכת הדלק תרד בשיעור המדהים של 75 אחוזים.

שבירת שיאי מהירות היו אירוע כמעט יומיומי לאורך המאה העשרים. מכוניות, אוניות, מטוסים ורכבות הפכו יותר ויותר מהירים, שנה אחרי שנה. בגלל שהכח הנדרש כדי לדחוף חפץ כנגד האוויר מוכפל בריבוע המהירות. המרוץ הזה למהירויות אפילו יותר גבוהות מעלה את צריכת האנרגיה בצורה אקספוננציאלית.

מהנדסים מתייחסים אל מהירות כאל משהו קבוע, בעוד שזה המשתנה עם ההשפעה הכי גבוהה אם רוצים לחסוך אנרגיה בפעולה אחת, בעלות מינימלית ובלי שצריך לפתח טכנולוגיה חדשה. מהירות נמוכה שמושגת ע"י מנועים חסכוניים עם אווירודינמיות משופרת ויצור מחומרים קלים יותר יכולים לשפר עוד יותר את צריכת האנרגיה.

המכונית המהירה ביותר מגיעה למהירות גבוהה פי 10 ממכונית רגילה שנוסעת באוטוסטרדה, אבל היא צורכת הרבה יותר דלק, פי 550. ב160 קמ"ש רכב רגיל צורך פי 8 יותר אנרגיה מאשר ב80 קמ"ש.

בגלל הדרישה למהירות גבוהה והמשקל הכבד של מכוניות מודרניות, המנועים צריכים להיות גדולים ולמרות עשרות שנים של פיתוחים הם צורכים עדיין אותה כמות של דלק לקילומטר כמו לפני 40 שנה. כולם מדברים על פיתוח מנועים חסכוניים ועיצוב אווירודינמי אבל אף אחד לא מדבר על מהירות.

אם נוריד את המהירות נחסוך 75 אחוזים מהדלק, שום פיתוח טכנולוגי לא ישנה את המשוואה הזאת, אולי רק לטובה.

זמן שווה כסף

רכבות מהירות נחשבות ידידותיות לסביבה כי לא משווים אותם לרכבות אחרות אלא למטוסים. יש בזה היגיון כי אם נוסע מעדיף רכבת על מטוס הוא מבזבז פחות אנרגיה, הוא עשוי לא לבחור ברכבת אם היא תהיה הרבה יותר איטית. מצד שני אם מישהו שמעדיף לקחת רכבת איטית ואין כזאת באותם קווים שיש מהירה, אז הוא לוקח את המהירה ואז היא ממש לא ידידותית לסביבה.

הבעיה היא שאנשים רואים בזמן נסיעה קצר יותר רק יתרונות, בזמן שיש לזה מחיר סביבתי.

כשסוכנות האנרגיה הבינלאומית אומרת שמכונית בשנת 2030 תחוייב לצרוך 60 אחוזים פחות אנרגיה, ממכונית בשנת 2005 והם טוענים: "בטכנולוגיה של ימינו, רק מכוניות היברידיות עם טעינה חשמלית ממקור חיצוני מסוגלות לכך."

ההצהרה הזאת אינה נכונה. אנחנו יכולים להוריד את צריכת הדלק של מכוניות וכלי רכב אחרים לפחות ב75 אחוזים, אנחנו יכולים לעשות את זה היום ואנחנו יכולים לעשות את זה עם הטכנולוגיה הקיימת.

לפוסט המקורי באתר Low-tech Magazine