בשבח החינם

Posted on 7 ביולי 2010 מאת

14


ההמצאה הכי גדולה של ביל גייטס זה שהוא החליט לדרוש כסף על תוכנה. עד שהוא בא והודיע את זה לי.ב.מ. הלקוח היה מקבל ערמת ברזלים וטכנאיי המחשבים של הלקוח היו כותבים את התוכנה שתפעיל את הברזלים ותהפוך אותם למחשב. החברות שמכרו בתקופה ההיא מחשבים התייחסו אל התוכנה כאל מקדם המכירות של המחשב.

ילד עם רעיון

ביל גייטס שינה את כל זה וההסטוריה ידועה, אבל עכשיו המשוואה נפתחת מחדש, לפחות למשתמש הביתי, בגלל הלינוקס ועיקרון הקוד הפתוח. אני לא גיק שמתחרמן משורות קוד ואני לא הולך להסביר לכם כי אני לא ממש יודע איך זה עובד כל העניין הזה, אני רק יודע שזה בחינם.

ומה שבחינם ומבוסס על רצון טוב ורצון לשתף את הסביבה, חייב לפחות לגרום לי לנסות להשתחרר מהשליטה שאני נותן לביל גייטס ולאידאולוגיה שלו עליי.

הכל כלול

אז לפני כמה שבועות קיבלתי מחשב ישן ומקרטע מעודפים של ילדה בת 13, מחשב ותיק שעבר הרבה והחלטתי שזו הזדמנות טובה לנסות את הלינוקס הזה, למרות שכל הגיקים הנודניקים ממליצים עליו. נכנסתי לאתר המומלץ ע"י הנודנגיקים והורדתי את התוכנה. אחר כך צרבתי על דיסק הכנסתי לכונן ועקבתי אחרי ההוראות. עניתי על כמה שאלות וכמה דקות אחר כך המחשב עשה ריסטרט והופיע הדסקטופ, עד כאן, יותר מהר אבל בדיוק כמו החלונות.
מהניסיון ידעתי שעכשיו צריך לסדר את המחשב, להזיז דברים למחוק דברים להוריד תוכנות ולהתקין, הדברים הרגילים. אז זהו, שלא.

הכל כבר חיכה לי שם, כל התוכנות שמשתמש ממוצע צריך כבר מחכות שם, רק תלחץ. ומה שלא, אפשר לחפש בחלון מיוחד ולהתקין מיד. לא צריך ללכת לאתר של התוכנה ולחפש איזה גירסא להוריד לשמור וכל זה. פשוט לוחצים על כפתור אחד.

זה עובד גם לעידכונים, כפתור אחד והלינוקס מעדכן את עצמו ואת כל התוכנות במחשב בלחיצה אחת.

סוף סוף מצאתי מחשב שעובד כמו טוסטר. מוציאים מהקופסה מחברים ומפעילים בלחיצה אחת.

היתה בעיה רצינית אחת שידעתי שאני חוזר לחלונות תוך יום אם היא לא פתירה, האיקס לסגירת החלון הופיע בצד שמאל למעלה, כן, שמאל, מי הפסיכי שחשב שזה רעיון טוב? חיפשתי קצת ומצאתי הסבר מפורט איך לתקן את זה, יש מלא חנונים באינטרנט ששמחים לעזור ובניגוד לחלונות אפשר לעשות כמעט כל מה שבא לך.

חיפשתי עוד קצת בגוגל וגיליתי שבלינוקס יש מקום שאפשר לכתוב שם כמו במחשבים מפעם, במקום שנקרא טרמינל, כל שינוי אפשר לעשות בכפתור או בצירופי אותיות שהגיקים שמים באינטרנט. זה נראה משהו כזה:

sudo ls /usr/local/protected

או ככה

sudo shutdown -r +15 "quick reboot"

זה לא ממש משנה פשוט מעתיקים ומדביקים וזה עושה מה שהגיק אמר שזה יעשה.

טרמינל

זה הפחיד אותי שנים העניין הזה עם האותיות במקום העכבר אבל פתאום הבנתי, שבמקום לחפש עכשיו איפה נמצא הכפתור שצריך ללחוץ בדיוק עליו כדי שמשהו ישתנה כמו בחלונות, אפשר פשוט להעתיק כמה אותיות מהאינטרנט וזה יסתדר כמו קסם.
זה גולם במובן האמיתי של המילה, שים לו כמה אותיות בטרמינל והוא עושה מה שתגיד לו.

גולם

הרגשתי שיחרור עז מעולם החלונות בו אתה מתפלל אליו ומעלה זבחים כל היום ועדיין הוא עושה רק את מה שביל גייטס אמר לו.

אחרי חצי שעה בערך שהשתעשתי עם כל מני תוספות חמודות שאפשר להוסיף לפאנל העליון או התחתון בדסקטופ, כמו העינים האלה שעוקבות אחרי הסמן בשביל לא להרגיש לבד, נגמר לי מה לסדר. זהו.
אז נכנסתי לאינטרנט ורציתי להוריד פרק מאיזו סדרה ואז נתקעתי, לא ידעתי איך מורידים בלינוקס הזה וחשבתי שעדיף להוריד מהמחשב השני עם החלונות. לפני שוויתרתי החלטתי ללחוץ על הלינק של הטורנט, מולי חלון נפתח ותוכנה כלשהיא התחילה להוריד את הפרק במהירות כפולה ממה שהייתי רגיל. על מחשב בן 8 שקיבלתי חינם. טוסטר.

כשנכנסתי לבדוק את האתרים בעברית, הופיעו כולם בפונט תנכי פסיכדלי לגמרי אז חיפשתי קצת בגוגל ומצאתי רשימה של 12 אותיות ועוד 8 שצריך ללכת לטרמינל ולכתוב שם כדי שהעברית תראה נורמלי. אחרי שסיימתי וניסיתי קצת לכתוב ולשמור קבצים בעברית, הבנתי שלעברית של החלונות אני לא חוזר. פאקינג טוסטר. עובד כמו שלא חוויתי בעברית אלקטרונית אף פעם.

חלונות = הדני נוימן של התוכנות

תעשו לעצמכם טובה ובפעם הבאה שיש לכם איזה מחשב ישן מתחת ליידים תתעלמו מכל הנודניקים שממליצים לכם על לינוקס ותתקינו לינוקס. מה אכפת לכם? נכון שכדאי שיהיה מישהו שמבין במחשבים לידכם אבל רק כדי שתוכלו להחזיק לו או לה את היד, כי זה כל כך פשוט שלא יהיה להם מה לעשות.

כן, כן, אני יודע אתם חייבים חלונות בגלל האופיס. אז קודם כל מי שקצת מוכן ללמוד יכול להתקין אופיס על לינוקס אבל אם אתם לא באמת מחליפים קבצים עם אחרים אז אתם יכולים לעבוד על עוד טוסטר חינמי שמגיע עם הלינוקס – אופן אופיס.
מי שנשאר לעבוד עם חלונות רק בגלל שהוא צריך את האופיס משול למי שרואה ערוץ אחד 4 שנים רצוף רק בגלל המונדיאל.

את המחשב השני, זה החדש והיוקרתי, העברתי ללינוקס אחרי שבועיים כשהחלונות עוד פעם סירבה לאתחל מאיזה שהיא סיבה ונתנה לי תירוץ מצויין. עד עכשיו אני ממש לא מתגעגע.

ועוד הערה אם בכל זאת החלטתם להשאר עם החלונות החלודים לפחות תתקינו פיירפוקס, לגלוש באינטרנט באקספלורר זה כמו לקרוא עיתון בשירותים ציבוריים.